Strefa Rytmu - Djembe Sklep

Bębny djembe z Mali i Gwinei. Djembes from Mali and Guinea.
WITAJ NA DJEMBE-BLOGU.

ARTYKUŁY O DJEMBE I TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z DJEMBE

Zapraszam do lektury!

Published: Feb 02 Posted Under: Kultura Afryki Zachodniej

Djembefola - afrykański bębniarz.

Artykuł pisany koło 2002 roku, zawiera opis umiejętności, które powinien posiadać djembefola, jakie pojawiły się w dyskusjach na amerykańskim djembe-forum ( z moim małym komentarzem).

Oczywiście lista otwarta na dalsze komentarze i propozycje.


Bez szczególnej kolejności:

Dźwięk:
Poprawna artykulacja (slap, ton, bas) to podstawa, a dalej można urozmaicać to pomysłami bardziej autorskimi: różne rodzaje slapów, uderzenia palcami, różnego rodzaju nuty dodatkowe, tłumione itd.
Ważna jest równie dobra artykulacja prawa i lewą ręką.


Szybkość, wytrzymałość:

Cechy niezwykle istotne, które pozwalają utrzymać energię na wysokim poziomie przez cały czas podczas grania, umożliwiają też:


Kontrolę dynamiki muzyki całego zespołu:

-Djembefola musi umieć spowodować aby zespól przyspieszył lub zwolnił, wytworzył więcej lub mniej energii w danym momencie, 

Namory Kone na weselu w Bamako, marzec 2003,

Fot. Kuba Pogorzelski

 

Głośność:

W tym celu musi potrafić zagrać głośniej od trzech dundunów i 3 djembe które mu akompaniują,

Wyczucie rytmu, Feeling

- Nauka zaczyna się od grania równo bez zwalniania i przyspieszania, trzymania rytmu, kończy zaś na graniu z afrykańskim feelingiem,



Znajomość rytmów:

Zaczyna się od zapamiętywania partii kenkeni - przypominam , że mowa cały czas o djembefola, potem kolejno partie sangbana - podstawowe i wariacje, dununby, akompaniamenty djembe, tradycyjne frazy solowe - nie każdy w Afryce przechodzi ten etap i zostaje prawdziwym djembefola, wielu uczniów zostaje na poziomie dobrych akompaniatorów. Dopiero potem uczeń tworzy swoje wariacje i swoje frazy djembe. Tutaj tez wspomina się o znajomości prawidłowego tempa dla danego rytmu. Mówi się, że dobrzy muzycy znaja od kilkudziesięciu do kilkuset - według niektórych relacji - rytmów.

Makan Kone,... to juz raczej należy do umiejętności ponadobowiązkowych. Bamako 2003.Fot.KP


Znajomość kultury, historii i kontekstu, który towarzysz rytmowi:

Kontekst tworzą: grupa etniczna, region, piosenki, tradycyjna forma rytmu i instrumentów, na których był on tradycyjnie grany. W Europie jak i w centralnych regionach Afryki Zachodniej gra się rytmy, które przywędrowały tam z różnych stron, odrywając się od swego kontekstu i instrumentów oryginalnych np. basowa fraza Kuku najbardziej rozpowszechniona w Europie to fraza wymyślona przez Mamadiego Keitę. Przetransponowano rytm grany oryginalnie bez dundunów na 4-głowych bębnach na djembe i dunduny na potrzeby Baletu Narodowego Gwinei.


W samej Afryce, oprócz oryginalnej wersji oraz tej baletowej, występuje jeszcze kilka innych, które łączą elementy konstytutywne, pozwalające zidentyfikować rzecz graną jako Kuku, a nie co innego. Niezwykle ważnym elementem wiedzy o kontekście rytmu jest znajomość kroków tańca, którym rytm towarzyszy. W Afryce gra się w zasadzie tylko do tańca.

 

 

Namory i Bourama Kone oraz tańcząca jelimusso na weselu w Bamako, marzec 2003r
Fot. Kuba Pogorzelski

 


Gra do tańca:

DOPASOWANIE FRAZ SOLOWYCH DO RUCHÓW TANCERZA, PONIEWAŻ TO MUZYKA PODĄŻA ZA TAŃCEM, NIE ODWROTNIE.

Kreatywność:

Wielcy djembefola, tak jak wielcy grioci, potrafią wyjść poza frazy tradycyjne i budować swoje autorskie, czasem ustanawiając nową tradycję.

To chyba tyle, z głównych rzeczy . Mam nadzieję, ze kogoś to zainspiruje. 

Aha- jeszcze jedno: wysiłek się opłaca, za dobrą grę jest ......................... dobra kasa

 

 

............., wesele w Bamako, luty 2003r.
Fot. Kuba Pogorzelski

Video embed field: 
Share

PREVIOUS POST   -   NEXT POST

OUR RECENT DJEMBES FROM MALI

Here you have the newest djembes from Mali that are ready to be played. To see all other malian djembes from our collection click on "View all malian djembes"